Renault vervolgt 0-emission met range extender op H2

Renault gaat vanaf eind dit jaar de Kangoo ZE ook aanbieden met een brandstofcel. De Master ZE met waterstof ondersteuning komt volgend jaar op de markt.
Zero-emissie is Renault natuurlijk op het lijf geschreven. De Franse fabrikant heeft inmiddels meerdere volelektrische bedrijfsauto’s en heeft in diverse visierapporten aangegeven dat er wat dat betreft geen weg terug is. “Onze ZE-voertuigen hebben voldoende actieradius om een dag lang in de stad te werken. Is je werkgebied groter, of wil er zeker van zijn dat je altijd, op elk moment van de dag een fors stuk kunt rijden, dan is er meer nodig”, schetst CEO Renault LCV Denis Le Vot. “Daarom komen we nu met de Master en de Kangoo met waterstof. Maar let op: niet alleen maar waterstof. De basis blijft de elektrische aandrijving, de brandstofcel fungeert als range-extender.”

Renault werkt al meer dan tien jaar samen met het Franse Symbio aan de toepassing van waterstof in haar bestelauto’s. La Poste testte er al uitgebreid mee, zelfs al in 2013. In totaal werden 200 Kangoo’s ZE omgebouwd naar H2 hybrides. Toch duurde het best lang voordat H2 nu leverbaar wordt op de Renaults. Volgens Symbio topman Fabio Ferrari heeft dat twee redenen. “Ten eerste wilden we het product verder verbeteren, ten tweede moesten we de TCO voor de klant op een aanvaardbaar niveau brengen.” We hoorden echter ook dat de gevallen Renault topman Carlos Ghosn een verklaard tegenstander was van de toepassing van waterstof op de ZE-voertuigen van Renault.
Warmte
Het principe van de brandstofcel die Symbio levert is eenvoudig. De getankte waterstof wordt door middel van elektrolyse omgezet in elektriciteit. De brandstofcel heeft 10 kW vermogen. 5 kW daarvan is elektrisch, bijna 5 kW (4,8 om precies te zijn) is restwarmte die komt uit de werking van de brandstofcel. Die warmte kan in de herfst en winter worden gebruikt om de cabine te verwarmen. In de zomer is de restwarmte echter niet te gebruiken en wordt dan afgevoerd.
De Kangoo ZE en de Master ZE verschillen in formaat en toepassing en daarom is ook de configuratie van het brandstofcel bij beide anders. Het principe blijft hetzelfde, maar de Kangoo ZE heeft één waterstoftank en de Master ZE twee. De Kangoo heeft met die ene tank een capaciteit van 74 liter of te wel 1,78 kg waterstof. Tanken moet in vijf tot tien minuten te doen zijn. De Master ZE heeft twee waterstoftanks van 53 liter, goed voor 106 liter dan wel 4,18 kg waterstof. Bij de Kangoo levert de brandstofcel maximaal 29,7 kWh extra vermogen bovenop de 30 kWh van de accu’s. De Master ZE krijgt 56 kWh extra vermogen door de brandstofcel, die komt bij de 33 kWh van het accupakket.

Bron: (werkt niet op de APP) https://www.bestelauto.nl/nieuws/fotos-vlog-kangoo-ze-en-master-ze-krijg...